کندو کاو کتاب«رشد تفکر اجتماعی پیش از تولد تا تکلم»

هوالمحبوب

از عالمی پرسیدند: تربیت از چه زمانی آغاز می شود؟ گفت: بیست سال قبل از تولد.

کتاب حاضر از  مجموعه کتاب های دوره های رشد تفکر اجتماعی است که به مرحله پیش از تولد تا تکلم را مورد بررسی قرار داده است.

از امتیازات ویژه ی کتاب، استفاده از قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام است؛ همچنین، نویسنده در تلاش است تا کلیدواژه های ناب و متناسب با ادبیات دینی را وارد فضای تربیتی کند.

تمام مباحث کتاب بومی سازی شده است بدون ذره ای استناد یا ارجاع به منبعی غیر از چشمه ی زلال وحی و عترت طاهرین علیهم السلام.

تا وقتی منبعی بدون خطا و اشتباه وجود دارد؛ سرگردانی در یافته های سرشار از فراز و نشیب اغیار چرا؟

عنوان کامل کتاب« رشد تفکر اجتماعی از مرحله ی پیش از تولد تا مرحله ی تکلم » است.

تفکر اجتماعی تعلیم دادنی است و به خودی خود به وجود نمی آید و هنر خوب زیستن بادیگران که محصول و نتیجه ای برای تفکر اجتماعی است؛ از سنین مختلف باید به افراد آموزش داده شود.

در مجموعه کتابهای دوره های رشد مشخص می شود، بسیاری از تعارض هایی که در جامعه رخ میدهد؛ به دلیل تعلیم ندادن تدریجی تفکر اجتماعی در سنین مختلف و بروز آسیب ها در سنین دیگر است.

حکایت زندگی انسان، حکایت دوره های بهم پیوسته است که مانند پله های یک نردبان و یا زنجیرهای یک شبکه به هم متصل است.روح آخرت گرایی اگر در همه ی این زنجیره و پله جاری شود؛در هر زنجیره بروزی و در هر پله حرکت خاص همان بروز را خواهد داشت.

در بخش اول کتاب؛ دوره های زندگی انسان براساس آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام شرح داده شده است:

۱٫مرحله ی شی مذکور نبودن

۲٫مرحله ی پیش از تولد

۳٫مرحله ی جنینی

۴٫مرحله طفولیت و کفالت

۵٫مرحله ی به نطق در آمدن به وسیله ی کلام

۶٫مرحله ی اکمال فطرت

۷٫مرحله ی اکمال و اتمام نعمت

بر اساس بیان فوق دوره هایی که هر انسان طی میکند؛ به سه دسته ی کلی تفکیک می شود،که  میتوان از آن به عنوان « مقاطع زندگی انسان» یاد نمود.

مقطع اول؛ دوره هایی است که در آن هیچ اختیاری در هیچ حالتی برای فرد وجود ندارد. سه دوره ی اول در این دسته قرار میگیرند.

مقطع دوم؛ دوره هایی است که در آن نوعی اختیار در فرد وجود دارد؛ ولی در عین حال بدون تکفل و سرپرستی دیگران زندگی برای انسان ناممکن است.(دوره های چهارم و پنجم)

مقطع سوم؛دوره هایی که تنها براساس توان و اختیار فرد شکل می گیرد.اگر فرد به هر نحو نخواهد از این دوره ها استفاده کند، هیچ کس نمی تواند به او کمک کند.(دوره های شش و هفت)

مراحل رشد اجتماعی انسان

انسان با توان هایی که می یابد می تواند در اجتماع نقش آفرینی کند.بنابر این حضور در اجتماع و تاثیر گذاری انسان تابعی از بالا رفتن توان تکوینی اوست.

در مراحل ابتدایی رشد که دوره ی تاثیر پذیری اوست،صرفا از اجتماع تاثیر می پذیرد.

او در دوران گذر ضمن تاثیر پذیری،میتواند تاثیرگذاری غیراختیاری نیز داشته باشد.مثلا میتواند نا خواسته رحمتی را برانگیخته و یا لطفی را جلب کند…

در دوران تاثیر گذاری می تواند کاری کند که به طور کلی از جامعه تاثیر نپذیرد ولی نوعا انسان ها به این دوران ارتقا نمی یابند،نهایتا می توانند هم تاثیربگدارند وهم تاثیر پذیرند.

با نگاهی به اطراف و جامعه می بینیم اغلب افراد جامعه تاثیر پذیرند و اگر بخواهند اثرگدار باشنددر امور خنثی و یا منفی اثرگدارند.

به طور کلی کتاب در چهار فصل نوشته شده است.

فصل اول؛به تعلیم کلام و تادیب نطق می پردازد.

به آشکار کردن آنچه در باطن است«نطق» گفته می شود.انسان از همان بدو ورود به دنیا نطق را تجربه می کند؛زیرا با اظهار آن چه در درون دارد می تواند دیگران را از خواسته هایش مطلع سازد.

گاهی نطق با اراده و گاهی بی اراده ابراز می شود،کما اینکه گاهی با کلام و گاهی بدون کلام و با حالات ،ظاهر می شود.

در بخشی از این فصل به برنامه ریزی برای تعلیم کلام و تادیب نطق پرداخته می شود.

فصل دوم؛ در مورد تعلیم در مرحله کفالت است.

این مرحله از بدو تولد آغاز می شود و از مراحل حساس زندگی هر انسانی است. با اینکه هیچ اختیاری ندارد ولی تقدیرهای بسیاری از زندگی انسان در این دوره رقم می خورد به این معنا که نوع تعاملاتی که با طفل دراین مرحله انجام می شود در فکرها و عمل های آینده ی او به شدت تاثیر دارد.

فصل سوم؛به تعلیم در مرحله ی جنینی میپردازد.

انسان  دوران جنینی خود را در رحم مادر سپری میکند و نفخه ی روح خدا را در آنجا تجربه می کند.

تعلیم در این دوره به صورت مستقیم به عهده ی مادر است و تعلیم پدر به صورت غیر مستقیم صورت می گیرد.

برنامه ریزی برای تعلیم در ان مرحله به صورت مبسوط در این فصل شرح داده شده است.

فصل چهارم؛اهتمام به رشد قبل از تولد را مورد بررسی قرار می دهد.

قبل از مرحله ی جنینی مراحل دیگری وجود دارد که در تکوین فرزند و صفات او بسیار موثر است و بدین ترتیب تعلیم آخرت گرایی و رشد اجتماعی را امکانپذیر می سازد.

این بدان معناست که با اعمال ولایت پدر و مادر می توان فرزندانی صالح تر و سالم تر به رسم امانت داری به رسول خدا و جامعه ی موحد تحویل داد.

اصل برنامه ریزی در این مرحله متناسب با سه مقطعی که ذکر خواهد شد به این ترتیب است:

*در مقطع قبل از ازدواج: داشتن دعایی قولی و عملی برای زن و مرد قبل از ازدواج برای داشتن ازدواجی موفق

*در زمان بعد از ازدواج تا زمان انعقاذ نطفه:اعتقاد به اینکه به واسطه ی  تالیف زوجین مقدرات نیکی برای خود آنها و نسلشان رقم میخورد.

*در مقطع قبل از انغقاد نطفه: تاثیر حالات پدر و مادر و نیز اثر شرایط و ایام برنطفه.

شیوه ی اصلی متناسب با سه مقطع فوق عبارتند از:

*مطالعه، خود شناسی و همسر شناسی بر مبنای دین و اخلاق و فرزند آ وری

*حسن خلق و محبت به هم و سعی در فراهم کردن شرایط تالیف با رعایت تقوا و آداب و اخلاق نیک نسبت به یکدیگر  با شناخت  روجیات همدیگر

*طلب و میل شدید به داشتن فرزند سالم صالح به عنوان ادامه ی نسل توحیدی و حمایت از ولایت انبیا و اولیای الاهی

*عمل به دستورات و آداب وارد شده برا فرزنددار شدن.

در ادامه ی این فصل مباحث فوق با بیاناتی برگرفته از آیات وروایات توضیح داده می شود.

درباره admin

Avatar

یک نظری بگذارید

آدرس ایمیلتان منتشر نمیشودگزینه های الزامی ستاره دار شده اند *

*

رفتن به بالا